Przygotuj sklep internetowy na zmiany w prawie obowiązujące od czerwca !
Nowa ustawa o prawach konsumenta, która ma wejść w życie 13 czerwca br., gruntownie zmieni przepisy i sposób prowadzenia handlu internetowego w Polsce. Koniecznie będą nie tylko zmiany zapisów zamieszczonych na stronie sklepu (np. informacja o prawie do odstąpienia od umowy), lecz także zmiany struktury procesu zakupowego (np. wygląd strony z podsumowaniem zamówienia.
Mimo iż nowa ustawa nie została jeszcze uchwalona, zmiany określone zostały w dyrektywie wydanej przez Unię Europejską i polscy sprzedawcy będą zobowiązani wypełnić nowe obowiązki prawne. Ustawa nie przewiduje okresu przejściowego, tzn. że do tego czasu sklep będzie musiał być gotowy na wdrożenie postanowień nowej ustawy.
Ekspert z zakresu prawnego – Trusted Shops, przygotował krótką checklistę z propozycjami wstępnych działań oraz listą zmian, na które z czasem będzie trzeba się przygotować. Aby nie wprowadzać wszystkich zmian na ostatnią chwilę najlepiej rozpocząć przygotowania już teraz. Pamiętaj też, że w każdej chwili możesz liczyć na nasze wsparcie.
1. Sprawdź i uzupełnij już teraz następujące informacje na stronie sklepu:
- Obszerne informacje na temat sprzedawcy
- Szczegółowy opis produktów lub usług
- Informacje o funkcjonalności i interoperacyjności treści cyfrowych – czyli zamieszczenie informacji dla klienta o wymaganiach sprzętowych, np. jakiego systemu operacyjnego czy karty graficznej wymaga sprzedawany program
- Informacje o kosztach produktu lub usługi
- Informacje o kosztach dostawy
- Informacje o oferowanych metodach płatności i terminie zapłaty
- Informacje, że dostarczany towar jest wolny od wad
2. Wprowadź następujące zmiany techniczne w sklepie:
- Osobną stronę z informacją o krajach dostawy i oferowanych metodach płatności
- Wyraźną zgodę na pobranie opłat dodatkowych
- Podsumowanie zamówienia na ostatniej stronie, na której klient składa zamówienie
- Nazwy przycisku „zamówienie oznacza obowiązek zapłaty”
Większość funkcji dla Twojego sklepu w panelu IAI-Shop.com z zakresu walut, kosztów i czasów dostaw jest tak zaprojektowana, byś mógł swobodnie, samodzielnie wprowadzić odpowiednie zmiany. Oczywiście jeśli nie czujesz się pewnie by zrobić to samemu, możesz zlecić to nam, a my z przyjemnością to zrobimy.
3. Zaplanuj i przygotuj swój sklep do czerwca na na następujące zmiany, które wpływają na funkcjonowanie sklepu:
- Zorganizuj szkolenia swoich pracowników – to bardzo ważne, by Twoi pracownicy byli dobrze poinformowani o wszelkich zmianach w regulaminie związanych ze sprzedażą internetową i mogli się do nich stosować.
- Sprawdź, czy pobierasz dodatkową opłatę za wybraną formę płatności
- Przygotuj sklep na możliwość przekazania informacji na trwałym nośniku, o ile chcesz z tej opcji skorzystać
- Przygotuj techniczne warunki (uzyskanie zgody konsumenta, informacja o utracie przysługującego mu prawa do odstąpienia oraz potwierdzenie zgody i informacji), aby wygasło prawo od odstąpienia dla treści cyfrowych
Jeśli dokładnie zapoznałeś się z wyszczególnioną listą i uważasz, że potrzebujesz zmian graficznych, które dostosują Twój sklep do nowych reguł prosimy o jak najszybszy kontakt. Pamiętaj, że na wprowadzanie wszelkich zmian masz czas do 13 czerwca, ale część sklepów może zgłaszać swoje poprawki na ostatnią chwilę, co spowoduje spore kolejki.
Szczegółowy opis poszczególnych zmian i wzory tekstowe gotowe do zastosowania w sklepie można znaleźć w bezpłatnym poradniku Trusted Shops dostępnym na tej stronie.