Business Intelligence – inteligentne zarządzanie firmą.
Dla firm i przedsiębiorstw, które potrzebują wsparcia w ramach rachunkowości zarządczej i kontrolingu Comarch przygotował potężne narzędzie klasy BI w ramach systemu Comarch ERP XL. Składa się ono z kilku komponentów. Jego składowymi są:
– aplikacja BI Point
– pakiety gotowych zestawów raportów (w ramach narzędzia dostępnego przez pulpit – Księgi Raportów)
Aplikacja BI Point
To najnowsza aplikacja Comarch Business Intelligence, która skierowana jest do kadry zarządzającej, analityków, jak i działu controllingu w przedsiębiorstwie. Główną zaletą jest intuicyjność oraz prostota obsługi, przez co aplikacja jest bardzo przyjazna dla użytkowników. Dzięki BI Point możemy na bieżąco monitorować funkcjonowanie biznesu za pomocą dashboardów, czyli interaktywnych kokpitów menadżerskich. Prócz eleganckiej formy graficznej wszystkie funkcje aplikacji są dostępne przez internet, więc z dowolnego miejsca na świecie (PC lub każde dowolne urządzenie mobilne).
Pakiet I i II
Jest to rozwiązanie przygotowane specjalnie dla użytkowników Comarch ERP XL. Dzięki automatycznej integracji z oprogramowaniem źródłowym mogą oni korzystać z dostępu do gotowego zestawu raportów w ramach narzędzia dostępnego przez pulpit – Księgi Raportów.
Specjalnie dla użytkowników Comarch ERP XL stworzyliśmy rozwiązanie klasy Business Intelligence dopasowane do potrzeb tej grupy klientów. Dzięki automatycznej integracji z oprogramowaniem źródłowym można korzystać z dostępu do gotowego zestawu raportów w ramach narzędzia dostępnego przez pulpit – Księgi Raportów. Dodatkowo użytkownicy mogą tworzyć swoje własne analizy ad-hoc, zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem. Bieżąco monitorują funkcjonowanie biznesu za pomocą dashboardów. Więcej o wielowymiarowych analizach przeczytasz tutaj.
Scenariusze użycia BI wg. obszarów funkcjonalnych w ujęciu kontrolingowym
Handel i logistyka. Dzięki wsparciu tego obszaru możesz kompleksowo raportować dane związane z transakcjami sprzedaży towarów i usług wraz z uwzględnieniem rabatów i promocji, stanów i ruchów magazynowych, transakcji zamówień, ofert oraz zakupów.
W ramach obszaru Logistyka istnieje także możliwość prowadzenia analiz w oparciu o wybrane dane GUS.
CRM. Ten obszar daje Ci wiedzę o efektywności w poszczególnych etapach kampanii marketingowej oraz umożliwia kontrolowanie przychodów, kosztów i ilości sprzedawanych towarów w ramach kampanii. Analizy pozwalają na uzyskanie precyzyjnej informacji wykorzystywanej zarówno przez sprzedawców, jak i osoby zarządzające całym procesem strategii marketingowej.
Wyniki operacyjne. Dostęp do informacji na temat przychodów i kosztów, zarówno całej firmy, jak i jej pododdziałów, w rozbiciu na dowolne kategorie (rodzaj kosztu, Miejsce Powstawania Kosztów, projekt itp.). Daje to pełen obraz zawsze aktualnych wyników finansowych firmy i znacznie ułatwia planowanie i rozliczenia podatkowe.
Płatności. Wiedza o stanie i strukturze płatności ma istotne znaczenie dla zarządzania płynnością finansową przedsiębiorstwa. Obszar Płatności umożliwia raportowanie i analizę zarówno już rozliczonych płatności, jak i nierozliczonych należności i zobowiązań firmy. Pozwala także na dokładną kontrolę historycznych rozliczeń (np. stan należności odbiorców na wybrany dzień, raport informujący o terminowości wpłat dla danego kontrahenta), a także na bieżącą kontrolę należności i zobowiązań (np. raport pokazujący należności przeterminowane o 60 dni).
Księgowość. Daje możliwość pełnej analizy obrotów i sald na kontach księgowych oraz tworzenia zestawień księgowych definiowanych przez użytkownika. Obroty i salda mogą być analizowane w zależności od typu konta (bilansowe, wynikowe, pozabilansowe), wybranej klasy kont, waluty zapisów. Jednocześnie użytkownik ma wgląd w zestawienia księgowe tworzone w systemie Comarch ERP XL, np. w bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych. Dane z obszaru księgowego dzięki narzędziom Business Intelligence zyskują wartość w świetle rachunkowości zarządczej, stając się bazą do podejmowania decyzji dotyczących działalności przedsiębiorstwa.
Produkcja. W ramach tego obszaru uzyskasz pełną informację na temat zleceń produkcyjnych, poszczególnych etapów procesu produkcyjnego oraz czasochłonności wykonania operacji przy wykorzystaniu odpowiednich zasobów w przedsiębiorstwie. Szczegółowe analizy produkcji pozwalają na monitorowanie każdego, nawet najdrobniejszego elementu całego procesu. Dzięki temu zarządzający mogą szybko zareagować na wszelkie usterki techniczne poszczególnych maszyn, odchylenia od planu czy inne czynniki mogące obniżyć rentowność firmy. Wpływa to wprost na podejmowanie trafnych decyzji i pozwala natychmiast reagować na wszelkie nieprzewidziane w planie okoliczności.
Wizyty i transport. Obszar wspiera dokładną analizę wysyłek paczek i dokumentów oraz wizyt handlowych i wydatków pracowników. W ramach niego możliwe jest m.in. prowadzenie analiz wysłanych firmowych dokumentów i paczek z uwzględnieniem kryterium czasu konkretnego spedytora, rodzaju transportu itp. Dodatkowo obszar wspomaga także CRM, analizując w bardzo precyzyjny sposób wizyty Twoich handlowców u klienta. Analizy tego typu dotyczyć mogą wielu czynników opisujących działania handlowe prowadzone w terenie, np. kosztów i przychodów, liczby ofert odrzuconych, czasu dojazdu itp. Współpraca obszaru Wizyty i transport z obszarem CRM jest także widoczna w obrębie analiz dotyczących pracowników, jak np. analiza ich wydatków na delegacje.
Business scorecard. Zestawienie, dzięki któremu zdefiniujesz od kilku do kilkunastu wskaźników nazywanych Kluczowymi Wskaźnikami Efektywności, będących swoistymi „barometrami” kondycji firmy. Stała analiza wartości oraz trendu tych wskaźników, i porównanie z wartościami pożądanymi, pozwoli Ci łatwo ocenić, czy kierunek, w którym zmierza firma, jest właściwy.
Budżetowanie. Pomoc w określaniu i realizacji strategicznych celów przedsiębiorstwa poprzez łatwe tworzenie wielowariantowych budżetów, np. opartych na scenariuszach optymistycznych, realistycznych, pesymistycznych, a następnie stałą kontrolę stopnia realizacji budżetu.
Data mining. Możliwość odnajdywania ukrytych zależności między danymi i prognozowania przyszłych wartości, np.: analiza koszyka zakupów klientów, prognoza sprzedaży, segmentacja klientów.
Podsumowanie – co zyskujemy z wykorzystaniem narzędzi BI?
- dostęp do rozbudowanych obszarów analitycznych, m.in. Wyniki Operacyjne, Księgowość, Produkcja i wiele innych, możliwość stworzenia niemal nieograniczonej ilości analiz,
- dostęp do narzędzia Budżetowanie,
- analizy Co-Jeżeli (What-If) – narzędzie do symulacji biznesowych,
- możliwość alokacji kosztów,
- dostępność Kart Wyników (BSC, Business ScoreCard),
- raporty w formie map,
- możliwość rozszerzonych analiz pod względem atrybutów, wymiarów analitycznych oraz opisów analitycznych,
- dostęp do narzędzia DataMining, w ramach którego możliwa jest analiza koszyka zakupów oraz tworzenie prognoz sprzedaży,
- funkcjonalność alertów – “mechanizm wczesnego ostrzegania”,
- możliwość przesyłania raportów na Smartfony Android,
- i wiele, wiele innych korzyści….
Jak zacząć pracę z narzędziami Business Intelligence w Comarch ERP XL?
Jeśli jesteś użytkownikiem systemów Comarch ERP XL skontaktuj się z Computer Center i skorzystaj z bezpłatnej prezentacji narzędzi Business Intelligence. Zapraszamy do korzystania z promocji: do 30% na 30-lecie firmy. 10% na pierwsze stanowiska, 20% na drugie, 30 na trzecie i kolejne. Promocja trwa do 27.02.2022.