Rozpoczął się okres, w którym większości z Państwa kończy się gwarancja na posiadane systemy. Do każdej takiej firmy trafia na biurko wycena upgradu w postaci faktury ProForma. Tak jest od 20 lat, a mimo to często wracają pytania:
A co to jest ten upgrade? Muszę go wykupić? Do kiedy? Itd …
Są to najczęściej pytania zadawane przez nowych Klientów, stąd w bardzo przystępny sposób przypomnimy co to ten upgrade i dlaczego.
Oto wyciąg z warunków gwarancji na system Comarch Optima, w zasadzie odnosi się też do innych.
„ 1. W ramach Gwarancji ComArch jest zobowiązany:
a) w okresie pierwszych 12 miesięcy :
– usuwać Błędy Oprogramowania w zakresie określonym w Warunkach Gwarancji,
– udostępniać nowe wersje Oprogramowania,
– świadczyć usługi Comarch Asysty polegające na telefonicznej lub e-mailowej pomocy konsultantów ComArch w obsłudze i konfiguracji Oprogramowania,
b) po upływie pierwszych 12 miesięcy, w razie przedłużenia okresu gwarancyjnego na podstawie §1 ust. 3 :
– usuwać Błędy Oprogramowania w zakresie określonym w Warunkach Gwarancji,
– świadczyć usługi Comarch Asysty polegające na telefonicznej lub e-mailowej pomocy konsultantów ComArch w obsłudze i konfiguracji Oprogramowania.
2. Klient Końcowy z tytułu udzielonej gwarancji jest uprawniony wyłącznie do świadczeń wymienionych w Warunkach Gwarancji. „
Właściwie na tym można by zakończyć tekst, ale uzupełnię go o kilka dodatkowych i ważnych szczegółów. I scenariuszy wziętych z życia.
Scenariusz 1.
Firma ABC zdecydowała, że nie wykupi teraz upgradu, bo nie jest jej potrzebny. Za 2 miesiące nasi przedstawiciele w Sejmie postanowili nas uszczęśliwić i po raz tysiąc któryś tam zmienili przepis w sprawie X. Programiści Comarch oczywiście zmianę uwzględnili, wyszła nowa wersja. No ale firma ABC nie ma prawa tej wersji wgrać. Nawet jak wgra nielegalnie- nie zadziała do klucz itd. Co robić? Trzeba zamówić upgrade. I tu niemiła niespodzianka. Kosztuje on o 50% więcej niż 2 miesiące temu.
Scenariusz 2.
Firma ABC zdecydowała, że nie wykupi teraz upgradu, bo nie jest jej potrzebny. Ale po 3 miesiącach zobaczyła, że u kolegi to wgrali super rozwiązanie np. sprzedaży mobilnej, czy pocztę automatyczną w CRM, czy… Och, przydałoby się i w firmie ABC. No ale … w starej wersji nie ma. I nigdy nie będzie. Dalej jest tak samo jak w scenariuszu 1.
Scenariusz 3.
Firma ABC zdecydowała, że nie wykupi teraz upgradu, bo nie jest jej potrzebny. No ale właśnie od roku Producent w odpowiedzi na potrzeby rynku wypuścił zupełnie nową serię ot np. zamiast serii 17 itd. serię 2010, 2012. Takie życie. Kiedyś silniki dwusuwowe dominowały. Na stacjach była specjalna benzyna w olejem. Dzisiaj nie ma. Trzeba zmienić. Ale … i tu cd tak samo przykry jak w scenariuszu 1.
Scenariusz 4.
Początek ten sam. Firma ABC zdecydowała, że nie wykupi teraz upgradu, bo nie jest jej potrzebny Dzwoni taki Klient po 2 latach i mówi, że nie działa mu to i owo. Co słyszy? No, ale my nawet nie mamy jak sprawdzić, bo działamy na wersji najnowszej. OK, sprawą się zajmiemy, ale koszt automatycznie znacznie wzrośnie, bo trzeba włożyć z naszej strony dużo więcej pracy. I dalej wracamy do scenariusza 1.
Puenta.
Informatyka „skazuje” na nowości. Smutne? Może, ale prawdziwe. Można iść pod prąd. Ale to metoda i droga i bezsensowna.
Czy musisz wykupić upgarade? Nie.
Czy powinieneś? TAK.
Czyli zmodyfikowana odpowiedź na pytanie:
Czy musisz kupić upgrade? brzmi
Jak chcesz postąpić racjonalnie to tak.