W dniu dzisiejszym udostępniliśmy nową wersję Optimy oznaczoną numerem 2012.2.1. Wszyscy z Państwa zapewne zauważyli jak intensywnie jest rozwijana Optima. W ciągu kilku miesięcy powstało kilka wersji, a w nich wiele nowości, zmian, udoskonaleń. Wszystkie z nich powstają bądź jako szybka reakcja na zmianę przepisów lub w wyniku realizacji sugestii naszych Klientów.
Oto kilka ciekawych zmian w ostatniej wersji (cała ulotka to 18 stron).
1. Wprowadzono nowe wzory deklaracji:
Wzory nowych formularzy zostały opublikowane w poniższych rozporządzeniach:
CIT-8, CIT-8/O – Rozporządzenie z 25 listopada 2011 r. opublikowane w Dz.U.nr 265, poz.1575 http://dokumenty.rcl.gov.pl/D2011265157501.pdf
PIT-28, PIT-28/A, PIT-28/B – Rozporządzenie z dnia 24 listopada 2011 r. opublikowane w Dz.U.nr.259 , poz. 1552 http://dokumenty.rcl.gov.pl/D2011259155201.pdf
PIT-36, PIT-36L, PIT/O, PIT/B – Rozporządzenie z dnia 14 listopada 2011 r. opublikowane w Dz.U.nr.252 , poz. 1518 http://dokumenty.rcl.gov.pl/D2011252151801.pdf
– deklaracja PIT-36 – wzór 17
– deklaracja PIT-36L – wzór 7
– załącznik PIT/B – wzór 11
– załącznik PIT/O – wzór 18
– deklaracja PIT-28 – wzór 16
– załącznik PIT-28/A – wzór 13
– załącznik PIT-28/B – wzór 11
– wydruk deklaracji CT-8 za rok 2011 – wzór 21
– wydruk załącznika CIT-8/O za rok 2011 – wzór 8
2.1 Zmiana ustawień czcionki. Umożliwiono zmianę ustawień czcionki w systemie Comarch OPT!MA niezależnie od ustawień w systemie operacyjnym. Funkcja jest dostępna w menu Widok/ Zmień ustawienia czcionki . Po rozwinięciu menu obok ikony Zmień ustawienia czcionki pojawia się okno, w którym Użytkownik ma możliwość ustawienia procentowego rozmiaru czcionki . Jeżeli w systemie jest ustawiona niestandardowa rozdzielczość ekranu DPI np. 150% i rozmiar czcionki 150% to okna powiększą się w skali 225%.
2. 2 . Zapisywanie formularzy bez zamykania. Umożliwiono zapisanie wprowadzonych zmian na formularzu bez zamykania takiego formularza. Opcja jest dostępna po użyciu <SHIFT>+ lub klawiszy <CRTL+SHIFT+ENTER>
3. Wysyłanie e-maili bez wydruku. Dodano możliwość seryjnej wysyłki e-maili bez wydruku. Jeśli w programie jest aktywne przynajmniej jedno konto pocztowe, to na liście Kontrahentów, Pracowników, Banków, Urzędów, Właścicieli pod ikoną Wyślij dostępna jest opcja Seryjny E-mail bez wydruku. Funkcja może być przydatna np. w przypadku seryjnej wysyłki powiadomień
4. Akcyza na węgiel –cały szereg nowych możliwości!
5. Operatorzy. Prawo do seryjnego usuwania. Parametr Blokada do seryjnego usuwania na karcie Operatora został zmieniony na parametr Prawo do seryjnego usuwania i przeniesiony do nowej grupy Parametry wspólne. Jeżeli Operator miał zaznaczony parametr Blokada do seryjnego usuwania to po konwersji bazy obecny parametr Prawo do seryjnego usuwania nie będzie zaznaczony i odwrotnie. Przy zakładaniu nowego Operatora parametr ten jest domyślnie zaznaczony.
6. 2. Konto księgowe Wydziału/ Lokalizacji/ Projektu. Na formularzu Wydziału/ Lokalizacji/ Projektu w strukturze organizacyjnej w module Płace i Kadry umożliwiono wpisanie dowolnego ciągu znaków w polu konto księgowe.
7. 3. Sumowanie rekordów. W wierszu sum usunięto słowo ‘SUMA’ w przypadku włączonej funkcji SUMA. Dla opcji Minimum, Maksimum i Średnia nadal jest wyświetlany symbol wybranej funkcji.
8. I szereg zmian, usprawnień niemal w każdym module.
Podsumowując najważniejsze nowości Optimy 2012 to:
W wersji Comarch OPT!MA 2012 znajdą Państwo szereg nowości funkcjonalnych, spośród których zwracamy uwagę na następujące:
1) Zoptymalizowano ogólną wydajność programu, ze szczególnym uwzględnieniem pracy równoległej wielu użytkowników.
2) Dalszy rozwój personalizacji:
1. personalizacja menu głównego (wstążki)
2. personalizacja wydruków (możliwość ustawienia domyślnego wydruku per operator).
3) Możliwość wpisywania obcych znaków diakrytycznych oraz cyrylicy w nazwach, adresach oraz opisach.
4) Klient poczty elektronicznej, który poza możliwością obsługi korespondencji e-mail pozwala na:
1. obsługę wielu kont pocztowych,
2. dostęp do konta firmowego wielu operatorom,
3. dostęp uprawnionej osoby do kont wszystkich pracowników,
4. powiązanie e-maila z podmiotem w bazie danych,
5. wątkowanie korespondencji,
6. seryjne wysyłanie wydruków na podstawie zdefiniowanego szablonu (np. seryjna wysyłka faktur, ponagleń zapłaty, kwitków wypłat),
7. automatyczne powiązanie wysłanego maila z konkretnym dokumentem.
5) Nowe Ofertowanie, które pozwala na:
1. tworzenie ofert z poziomu Comarch OPT!MA,
2. tworzenie jednej oferty dla wielu kontrahentów,
3. tworzenie szablonów oferty,
4. seryjne wydruki i wysyłka e-maili.
6) Możliwość dodawania z poziomu dokumentów skojarzonych zadań i kontaktów CRM.
7) Terminarz dla wielu operatorów.
8) Znaczne przyspieszenie przekształcania dokumentów handlowych i magazynowych oraz podczas anulowania dokumentów.
9) Możliwość przyjęcia na magazyn towaru z nieokreśloną wartością, korekta wartości magazynu po zmianie cen/kursu waluty obcej na dokumencie zakupu.
10) Możliwość zmiany kursu waluty na fakturze, która powstała z przekształcenia dokumentu wydania zewnętrznego.
11) Możliwość przekształcenia dokumentów wydań zewnętrznych i przyjęć zewnętrznych z różnymi kursami walut do jednej faktury.
12) Generowanie korekty kosztu (WZKK) do każdego rozchodu (co pozwala dokładniej ustalić koszt własny rozchodowanego towaru).
13) Dziedziczenie serii na dokumentach handlowo-magazynowych.
14) Płatność VAT w PLN dla krajowych faktur walutowych.
15) Serwis – tworzenie wzorców zleceń cyklicznych.
16) Serwis – domyślne ustawienia fakturowania czynności i części.
17) Księgowość – predekretacja na dokumentach.
18) Parametryzacja kontroli duplikacji faktur w Rejestrach VAT oraz kontrola duplikacji na listach faktur zakupu w module Handel.
19) Definiowalny schemat numeracji ID księgowego.
20) Środki trwałe – historycznie zapisywana osoba odpowiedzialna i miejsce użytkowania.
21) Plan amortyzacji środków trwałych na lata przyszłe.
22) Rozliczanie pracowników oddelegowanych do pracy zagranicę.
23) Zoptymalizowano naliczanie wypłat pracowników z wieloma dodatkami i akordami.
24) Zasiłki ZUS dla zleceniobiorców – możliwość wybrania pozycji deklaracji PIT.
25) Definiowane umowy zlecenia z prostą edycją wartości umowy.
26) Definiowane umowy dla cudzoziemców ze składkami ZUS i zryczałtowanym podatkiem.
27) Kontrola okresów zwolnienia pracownika ze składek FP/FGŚP.
28) Dodatkowe opcje w konfiguracji dotyczące liczenia ekwiwalentu za urlop.
29) Parametr ‘Nieaktywny’ na liście dodatków – pozwala na pomijanie takich dodatków w operacjach seryjnych.
30) Nowe operacje seryjne na liście deklaracji PIT pracowników.
31) Biuro Rachunkowe – rozbudowa operacji seryjnych w tym np. seryjna wysyłka e-Deklaracji PIT-11.
Wraz z wersją Comarch OPT!MA 2012 udostępniamy nową wersję modułu Analizy Business Intelligence, a w niej:
1) Raporty z obszaru Księgowości
2) Raporty z obszaru Kadr i Płac
3) Raporty z obszaru Rejestrów VAT
4) Odświeżony interfejs
5) Formatowanie warunkowe
Pojawiło się również wiele mniejszych udogodnień funkcjonalnych, m.in.:
• Dodano ignorowanie polskich znaków w wyszukiwarkach
• Uproszczono przenoszenie raportów i folderów na raporcie za pomocą myszki
• Zmieniono sposób dodawania nowych folderów
• Uporządkowano menu kontekstowe drzewa raportów
Zapraszamy do kontaktu z nami, do reinstalacji nowej wersji.