Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi zmianami w systemie Comarch Optima. Podajemy wykaz zmian w module handel i księgowość. Prosimy zwrócić uwagę na zmiany w deklaracjach VAT, w tym obsługę tzw. „złych długów”. Jest sporo zmian w innych działach. Po całość dokument i wersję zapraszamy do nas.
Ogólne
Przedstawione informacje są skróconą wersją ulotki pełnej. Szczegółowe informacje dostępne są na Indywidualnej Stronie Klienta (http://erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2147).
Nowości
1. Operacje seryjne na Formularzu kontrahenta. Na Liście kontrahentów udostępnione zostały operacje seryjne w zakresie zmiany kategorii, domyślnego konta księgowego, grupy kontrahenta, ustawienia warunków handlowych i płatności, dodawania lub usuwania atrybutów.
2. Kreator konta bankowego. Z poziomu listy Faktur Sprzedaży oraz formularza Faktury Sprzedaży wprowadzona została możliwość dodania nowego rachunku bankowego do programu.
3. Podpisywanie wydruków PDF. Wprowadzono możliwość podpisywania wydruków do pliku PDF wygenerowanych z poziomu programu w celu ich lepszego zabezpieczenia, np. w przypadku przesyłania pracownikom PIT-11 lub wysyłania faktur kontrahentom w formie elektronicznej. Podpisanie pliku podpisem elektronicznym gwarantuje jego autentyczność oraz to, że dokument nie został zmieniony.
4. Pobieranie danych o Kliencie z bazy GUS. Umożliwiono pobieranie danych o Kliencie z bazy GUS w celu przyspieszenia obsługi Klienta. Pozwoli to na szybsze wprowadzanie danych identyfikacyjnych i adresowych kontrahentów oraz wyeliminowanie pomyłek związanych z ręcznym wypełnianiem formularzy. Usługa jest dostępna tylko dla Klientów, który posiadają oprogramowanie na gwarancji.
5. Aktualizowanie licencji na kluczu HASP (programowanie klucza). Wprowadzono funkcjonalność umożliwiającą automatyczne pobranie pliku RUS przez Klienta z serwerów Comarch za pośrednictwem Comarch ERP Menadżer Licencji i odpowiedniego webserwisu.
6. Podpięcie wielu kluczy wirtualnych do jednego serwera licencji. W Comarch ERP Menadżer Licencji wprowadzono możliwość aktywowania licencji Optima z więcej niż jednego klucza.
7. Lista Urzędów. Import Urzędów i Izb Celnych. Na zakładce „Urzędy i Izby Celne” na liście urzędów umożliwiono import Urzędów i Izb Celnych z serwera COMARCH oraz z pliku XML.
Handel
Przedstawione informacje są skróconą wersją ulotki pełnej. Szczegółowe informacje dostępne są na Indywidualnej Stronie Klienta (http://erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2147).
Nowości
1. Korekta zbiorcza. Zgodnie z pkt. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. (Dz.U. Nr 68, poz. 360 z późniejszymi zmianami) możliwe jest udzielenie rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Od wersji Comarch ERP Optima 2013.3.1 z poziomu listy Faktur sprzedaży pod przyciskiem Korekta faktury oraz w menu kontekstowym pod prawym przyciskiem myszy udostępniona została nowa funkcjonalność – Korekta zbiorcza/rabat.
2. Wydruki Faktur Sprzedaży. Umożliwiono konfigurację nazewnictwa Faktur na wydrukach. W menu System/Konfiguracja/Firma/Handel/Parametry wydruku faktury Użytkownik ma możliwość zdefiniowania własnego tytułu dla faktury krajowej i unijnej oraz pozaunijnej.
Zmiany
1. Wydanie Zewnętrzne wygenerowane z Faktury Pro Forma. Ze względu na tworzenie się dwóch dokumentów Wydania Zewnętrznego na różne magazyny do jednej pozycji towarowej z Faktury Sprzedaży, zmiana magazynu na WZ utworzonym z Faktury Pro Forma została zablokowana.
Współpraca z Comarch ERP e-Sklep
1. Synchronizacja. Zoptymalizowano proces synchronizacji danych binarnych pomiędzy Comarch ERP Optima a e-Sklepem.
2. Grupa towarowa. Atrybut binarny. Umożliwiono przesyłanie do e-Sklepu atrybutów binarnych dla grup towarowych podczas synchronizacji różnicowej.
3. Dane kontrahenta. Umożliwiono przenoszenie numeru PESEL z Comarch ERP e-Sklep na kartę kontrahenta oraz do Rezerwacji Odbiorcy w Comarch ERP Optima.
Współpraca z iMall24
1. Synchronizacja. Zoptymalizowano proces synchronizacji danych binarnych pomiędzy Comarch ERP Optima a iMall24.
2. Dane kontrahenta. Umożliwiono przenoszenie numeru PESEL z iMall24 na kartę kontrahenta oraz do Rezerwacji Odbiorcy w Comarch ERP Optima.
Księgowość
Przedstawione informacje są skróconą wersją ulotki pełnej. Szczegółowe informacje dostępne są na Indywidualnej Stronie Klienta (http://erp.comarch.pl/klienci/default.aspx?site=2147).
Nowości
1. Wprowadzono nowe wzory deklaracji VAT-7 – wzór 13, VAT-7K – wzór 7 oraz VAT-7D – wzór 4 wraz z wydrukami zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2012 r. opublikowanym w Dz. U. z 2012 poz. 1550.
2. VAT-ZD. W celu rozliczenia ulgi na złe długi wprowadzono załącznik VAT-ZD (Zawiadomienie o skorygowaniu podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego) wraz z wydrukiem zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2012 r. opublikowanym w Dz. U. z 2012 poz. 1451.
Na liście deklaracji VAT-7 dodano zakładkę VAT-ZD, na której można dodać zawiadomienie VAT-ZD o typie Sprzedaż lub Zakup (do urzędu skarbowego składa się tylko zawiadomienie o typie Sprzedaż).
3. Informacje bieżące. W związku z Ustawą o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce z dnia 16 listopada 2012 r. opublikowanej w Dz. U. z 2012 poz. 1342 wprowadzającej zmiany w uldze na złe długi i korekcie podatku dochodowego dodano nowe raporty: Dokumenty rozchodowe przeterminowane do VAT, Dokumenty przychodowe przeterminowane do VAT i Dokumenty rozchodowe przeterminowane do dochodowego. Raporty wykazują na dzień zgodny z datą bieżącą ustawioną w programie niezapłacone dokumenty na podstawie płatności z preliminarza płatności.
4. Deklaracja VAT-7. Wprowadzono wydruki korekty rocznej VAT naliczonego do deklaracji obliczanych za pierwszy miesiąc/kwartał roku 2013.
5. e-Deklaracje. VAT-7(13), VAT-7K(7), VAT-7D(4). Zaktualizowano wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki VAT-7, VAT-7K i VAT-7D wraz załącznikiem VAT-ZD do systemu e-Deklaracje.
6. e-Deklaracje. CIT-8. Zaktualizowano wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki deklaracji rocznej CIT-8 na formularzu 21 do systemu e-Deklaracje za rok 2012.
7. Kontrahenci. Na formularzu kontrahenta na zakładce Handlowe dodano parametr „Kontrahent powiązany art. 32 ust. 2-4 UoV”. Faktury wystawione na takich kontrahentów nie są uwzględniane na zawiadomieniu VAT-ZD.
8. Księgowość -> Inne -> Schematy księgowań. Dla schematów księgowych o typie Faktury sprzedaży dodano w warunku nagłówka i pozycji makra dotyczące korekty zbiorczej.
9. Biuro Rachunkowe. W menu wydruki umożliwiono wydruk deklaracji VAT-7, VAT-7K i VAT-7D na formularzach obowiązujących od 01.01.2013 r.
Zmiany
1. Słownik Organizacji Pożytku Publicznego. Zaktualizowano listę Organizacji Pożytku Publicznego.
2. Przenoszenie korekt zbiorczych z modułu Faktury do rejestru VAT. W przypadku przenoszenia korekt zbiorczych rabatowych na dokumencie w rejestrze VAT zaznaczany jest parametr „Korekta”, w polu z numerem dokumentu korygowanego pojawia się „Korekta zbiorcza”, a rodzaj transakcji ustawiany jest na Towary.
3. Rejestry VAT. W przypadku faktur zaliczkowych dla transakcji wewnątrzunijnych i wewnątrzunijnych trójstronnych wystawionych po 31.12.2012 roku podczas przenoszenia z modułu Faktury do rejestru VAT odznaczany jest parametr „Rozliczać w deklaracji VAT” ponieważ faktury takie od 01.01.2013 roku nie rodzą obowiązku podatkowego zgodnie z art. 11 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce.
Uwaga: Jeżeli Użytkownik zdecyduje się na generowanie faktur zaliczkowych dla transakcji wewnątrzunijnych i wewnątrzunijnych trójstronnych, po przeniesieniu faktury finalnej do rejestru VAT powinien odszukać fakturę zaliczkową i ustawić na niej prawidłową datę deklaracji VAT-7 zgodnie z fakturą finalną aby całość transakcji weszła poprawnie na deklarację VAT-7.
4. Import danych księgowych w formacie DAT. Dostosowano import rejestrów VAT do zmian w długości nazwy kontrahenta oraz nowego znacznika „Podatnik VAT czynny”.
5. Środki trwałe. W przypadku gdy dokument OT został zaksięgowany blokowana jest zmiana wartości początkowej środka trwałego. Ewentualne zwiększenie wartości należy wprowadzić dokumentem ulepszenia.
6. Importy z programów Comarch ERP Klasyka. Przy imporcie nazwy kontrahenta dodano trzecią linię nazwy.
7. Praca rozproszona. Przy przenoszeniu danych z rejestru VAT zakupu dodano parametr Podatnik Czynny. Jeżeli w pliku nie ma odpowiedniego tagu, a na dokumencie rodzaj transakcji jest krajowy i wybrany podmiot gospodarczy to parametr Podatnik VAT Czynny na zaimportowanym dokumencie jest zaznaczony.
8. Praca rozproszona. Przy przenoszeniu karty kontrahenta dodano parametr o kontrahencie powiązanym art.32 ust. 2-4 Ustawy o VAT.
9. Praca rozproszona. Przy eksporcie faktur zakupu z rejestru VAT dodano pole PESEL.
10. Praca rozproszona. Na oknie importu pliku pracy rozproszonej poprawiono zapamiętywanie ostatnio wybranej ścieżki do pliku.