Złe nawyki, które nie pozwalają osiągnąć sukcesu w biznesie. Jak z nimi walczyć?
Na te pytania odpowie właściciel Computer Center, znanej firmy informatycznej na rynku częstochowskim – Pan Marek Domagała
Młodzi pracownicy działu marketingowego zwrócili się do mnie z prośbą, żebym rozpoczął cykl wpisów na blogu, które łączy wspólnym wątek, czyli doświadczony w biznesie szef dzieli się z innymi swoimi doświadczeniami.
Cóż, wyzwania trzeba podejmować, pierwszy temat na dzisiaj jaki otrzymałem brzmi: „Jakie złe nawyki powodują, że nie można osiągnąć sukcesu w biznesie, co Szef radzi, jak z nimi walczyć ?”.
1. Solidna analiza tematu, wstęp i przygotowania – kluczem do planowania strategicznego.
Ledwie ten temat zapisałem szybko doszedłem do wniosku, że do sprawy trzeba podejść „po kolei”. A tą właściwą „koleją” jest solidna analiza tematu, solidny wstęp, przygotowania. Bo (tu podam pierwszą z kilkudziesięciu zasad jakimi staram się kierować w życiu): rób wszystko dobrze albo nie rób wcale. Na bylejakość szkoda życia. Szkoda czasu, bo czas to niezwykły zasób jaki dał nam Stwórca. Problem w tym, że jest mocno ograniczony. Dlatego dzisiejszy wpis, żeby nie był długi i nudny ograniczy się w zasadzie do wstępu i ledwie próby zasygnalizowania odpowiedzi. Skoncentruję się na kluczowym słowie: sukces.
2. Na byle jakość szkoda życia.
Tu zwracam uwagę na dość częstą pułapkę, jaką świadomie lub nieświadomie zastawiają na nas pytający. To tzw. presupozycja. Presupozycja to komunikat z ukrytym założeniem, które to założenie przyjąć musimy za pewnik, aby całość komunikatu miała sens. W temacie założono, że osiągnąłem sukces w biznesie. Cóż, nie czas na zbędną skromność. Pewnie jest w tym sporo prawdy, acz z mocnym zastrzeżeniem, że to sukces na jakimś poziomie. Poziomie małych i średnich firm lokalnych.
3. Pojęcie sukcesu w biznesie to sprawa indywidualna.
Od razu wyjaśnię, że to poziom jaki przynosi mi pełną satysfakcję. Niech właśnie to stwierdzenie będzie istotną częścią odpowiedzi na to czym jest sukces. Dla każdego może mieć on inny wymiar i każdy z tych wymiarów sukcesem będzie. To jedna z potęg ludzkiego umysłu. Każdy z nas ma swoje hierarchie wartości, swoje miary sukcesu i szczęścia.
4. Jeśli chcesz osiągnąć sukces w biznesie musisz w niego wierzyć.
Jeślibym miał wymieć kilka ważnych elementów naszego sukcesu made in Computer Center za najważniejszy z nich uznałbym to, że byliśmy, jesteśmy i zapewne długo będziemy – niedawno została otwarta nasza nowa siedziba, o której możesz przeczytać tutaj –> http://bit.ly/2zW4ly4 Piszę dość buńczucznie: będziemy. Jeśli chcesz osiągnąć sukces MUSISZ w niego WIERZYĆ. Bez tej wiary, pojętej jako warunek konieczny acz niewystarczający-przegrałeś.
5. Cierpliwość to ważna cecha w biznesie.
Przygoda z branżą informatyczną i zarządzaniem trwa w moim wydaniu 30 lat, w tym 26 pod nazwą Computer Center. W tym czasie w naszym kraju i regionie były tysiące firm IT. Ile z nich trwa (i rozwija się) do dzisiaj? Ileż z nich 20 lat temu było dla mnie niedoścignionym wzorem? Ileż to nazw i marek, po których nie zostało śladu? Czy tamci milionerzy osiągnęli sukces w biznesie? Według moich kryteriów nie. No chyba, że za sukces w biznesie (w życiu) uznamy szybkie wzbogacenie się, a potem spektakularny upadek ( jak rozumiem czasem gdzieś w skarpecie zostało parę milionów). Cóż, za trudniejszą acz ciekawszą drogę uważam powolny, harmonijny, organiczny rozwój. W biznesie lepiej najeść się małą łyżką niż dużą zadławić.
6. Jeśli chcesz dojść do źródeł, nie zrobisz tego idąc z prądem.
Choć: lubię wyzwania i działanie nieszablonowe. To taka moja cecha charakteru. Wolę iść pod prąd. Dlaczego? Nie napiszę co płynie z prądem. Ale jeśli chcesz dojść do źródeł, nie zrobisz tego idąc z prądem. To trudna rada dla młodych i niecierpliwych. Ale czy ktoś powiedział, że rady mają być proste, obiecujące łatwe, bezproblemowe życie? Naucz się w biznesie cierpliwości, ale i umiejętności podejmowania ryzyka i pójścia w odwrotną stronę niż stara Ci się wmówić stado mędrców, modnych mediów itd…
7. Stereotyp wrogiem myślenia.
Media są pełne doradców obiecujące wszystko tu i teraz, pokazujących magiczne sztuczki na zarobienie milionów, zdrowie po połknięciu tabletki itp. Przestrzeń medialna pełna jest przekazów o wielkich karierach modelek, aktorek, tudzież biznesmenów i super informatyków. Zrozum młody czytelniku: jeśli o czym trąbią media, np. że są łatwe metody na łatwy zarobek, szczęście, zdrowie, sukces to znaczy iż na tym JUŻ NA PEWNO zarobić nie można i szczęścia to nie przyniesie.
8. Prawdziwy sukces firmy to ludzie.
Podam jeszcze drugą cechę, którą uważam za PRAWDZIWY Sukces naszej firmy. To LUDZIE. Bo firma to LUDZIE. To najlepsze miejsce, żeby podziękować tym, którzy przyszli do mnie do pracy … 24 czy 22 lata temu i są nadal z nami: Gosia, Michał, Sławek ,Wojtek, Paweł następni… Dziękuję. To nie XV czy nawet XIX wiek. Dzisiaj sukces wymaga pracy zespołowej. Cdn…
Marek Domagała