Split payment – zmiany w przepisach.
Zmiany w przepisach można podzielić w różny sposób, np. pod kątem ich ważności na dwie kategorie: ważne bo dotyczące każdej firmy i pozostałe. Dzisiaj kilka słów o split payment czyli podzielonej płatności. Kategoria – bardzo ważne bo dotyczy każdej firmy oraz dotyczy każdej naszej złotówki.
Od 1 lipca 2018 roku wchodzi w życie ustawa z 15 grudnia 2017 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2018 poz. 62). Od lipca MOŻNA stosować mechanizm podzielonej płatności (tzw. split payment). Od teraz nasza płatność za towar lub usługę może być realizowana na dwa konta:
– konto VAT odbiorcy faktury, na które zostanie przekazana kwota podatku VAT,
– konto odbiorcy faktury, na które zostanie przekazana kwota netto za nabyte towary czy usługi.
Oczywiście tak samo może postąpić nasz dostawca. Oznacza to tyle, że zamiast 123 zł jakie miał zapłacić nasz Klient będziemy po zapłacie będziemy mieli 100 zł a 23 zł będzie „niby nasze” ale już nie do naszej dyspozycji … To niemal 1/5 obrotu co ma istotny wpływ na naszą płynność finansową bo naszemu odbiorcy przecież musimy od razu zapłacić całe 123 zł. Po co więc taka zmiana?
Nowa metoda ma uchronić budżet przed tzw. karuzelami VAT. Jako nabywca dokonując płatności nie będziemy już solidarnie odpowiadać za dostawcę, po prostu zapłacimy mu nową metodą. Stosowanie metody split payment na razie jest dobrowolne i może dotyczyć wybranych kontrahentów lub wskazanych dokumentów.
Split payment – jak jesteśmy do tego przygotowani ?
Tu mamy dobrą dla Państwa informację; w naszych systemach „split payment” już jest. Ostatnim systemem z naszej oferty w jakim są zmiany to Comarch ERP Optima.
Właśnie oddaliśmy do użytkowania wersję oznaczoną 2018.6.1.
Na chwilę obecną zmiany dotyczą głównie modułu Kasa/Bank i mają swoje odzwierciedlenie w płatnościach. Użytkownik określa na karcie kontrahenta, że płatności będą podlegały „split payment”. Na końcu kilka zrzutów z ekranu odnośnie ustawień.
Poza tymi zmianami jest wiele wartych uwagi nowości w zakresie kadr i płac.
– wprowadzono mechanizm automatycznego naliczania się ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy dla zwolnionego pracownika w ostatniej wypłacie etatowej.
– Wprowadzono kontrolę limitu urlopu na proporcjonalnego i na żądanie, z uwzględnieniem wykorzystania urlopu u poprzednich pracodawców.
i szereg innych udogodnień.
Zmieniono również flagowy produkt do zarządzania czasem i planem pracy, nieobecnościami, pomagający w rekrutacji i ocenie pracownika Comarch ERP e‑Pracownik. Od teraz udostępniamy go pod nową nazwą – Comarch HRM (Human Resource Management).